2Wereldcruise.reismee.nl

Peru en Chili en meer

Hallo allemaal,

Zo het werd eens tijd voor een update. Nergens tijd voor, wat doe je de hele dag op zo’n boot!

Op 14 januari waren we uitgenodigd door onze Captain; Olav van der Waard op zijn “Grand Voyage Dinner” dat is ons na zoveel reizen nog niet eerder overkomen. Was wel heel leuk, er waren ong. 25 personen uitgenodigd, er was een tafelschikking zodat aan elke tafel een officier aanzat, en het eten was voortreffelijk, 5 gangen met bijzonder goede wijnen. Hele leuke ervaring, wij waren trouwens de enige Nederlanders samen met een alleen reizende dame. Dit even tussendoor.

Na het laatste verslag Panama City volgde Lima, 16 januari, was een hernieuwde kennismaking, zijn naar Miraflores gegaan, dat is een wat betere wijk in Lima, gezellig rondgelopen, koffie gedronken, boodschapjes. We waren hier 2 dagen dus de 2e dag zijn we naar het strand geweest, niet om te zwemmen hoor, de zee is heel ruig. Er is daar een leuke boulevard en men gaat daar parapente doen, met afstand bestuurbare auto’s op het zand, voetballen, veel vertier dus. Het weer was beide dagen bewolkt.

Vanaf Lima wordt het voor ons allemaal nieuw met op 19 januari Arica Chili, ligt net over de grens met Peru. Kan niet anders zeggen was een prettige ervaring. Vlakbij de haven ligt een giga rots, heel hoog, er staat een “Jezus beeld” zijn daar naar toe gegaan met een taxi. Daarna het binnenland in richting de woestijn, het is hier echt heel erg droog, alle regen wordt door het Andes gebergte opgevangen dus er valt hier eigenlijk geen regen. Onderweg kwamen we langs de petroglyfen, dat zijn afbeeldingen van lama’s op een berg, maar die zijn er niet ingekrast maar met stenen ingelegd, en door de droogte blijft dat heel goed zichtbaar. Vervolgens naar het “museum” San Miguel. Heel aardig er zijn daar mummies gevonden, ver voor de tijd dat die in Egypte waren, zit een fotootje bij van een kind(mummie) het gezicht is bedekt met klei. Langs de woestijn, naar een vruchtbaar gedeelte waar veel olijfbomen staan, er is hier export van olijfolie. Door de eeuwen heen al, want in het museum zagen we al een olijfpers. ’s Middags in het stadje waar 2 gebouwen staan die door Eifel geconstrueerd zijn, een kerkje San Marco, en het douane kantoor, heeft die Eifel toch nog meer gemaakt dan de toren. (wij wisten het niet) Er was een voetgangerszone, en een McDo! Hebben wat Chileense wijn gekocht, en in een lokaal kroegje een Pisco Sour gedronken, dat is hier de lokale cocktail, erg lekker. Na Arica begon het kouder te worden op zee, voor ons een beetje raar want op cruiseschepen is het altijd mooi weer, maar langzaam moesten de warmere kleren aan.

21 januari Coquimbo. Lager hier midden in de stad, die tegen een berg geplakt lijkt, je hebt er ook een aantal Lombard Streets, dat leuke straatje in SanFrancisco. Tijdje rondgekeken, daarna met de lokale bus naar La Serena dat is het Zandvoort van Coquimbo. Leuk geluncht in een lokaal restaurantje, ook daar beetje stad verkend en het weer was inmiddels iets beter. Terug in de haven van Coquimbo op een terrasje een Pisco Sour met een heerlijke nacho schotel, werden bediend door een Belg.

22 januari Valparaiso, is de haven voor Santiago de hoofdstad van Chili, wij waren uitgenodigd door ons Amerikaanse reisbureau voor een excursie naar de “Wijnvallei” dus vroeg op! Eerst een stadstour in een stad die volledig in de mist lag. Langs Plaza Armas, douane kantoor etc, ook hier weer gebouwen geconstrueerd met veel ijzer door vriend Eifel, door naar Vina del Mar het Zandvoort (alweer) van Valparaiso, daar ook stadstour, en toen de bergen in naar Casablanca, wat denk je nog niet de berg over of het aller prachtigste weer. Twee wijnproeverijen, en rondleiding op een wijngoed. Wel heel anders dan in Europa deze industrie is hier tamelijk nieuw dus heel modern. Na een goede lunch terug naar de boot in Valparaiso. Op weg naar Island Robinson Crusoe, maar daarover de volgende keer!

Alles heel goed hier met ons, hopen bij jullie allemaal ook. Bedankt voor de felicitaties.We hebben er een Pisco Sour op gedronken Liefs en groetjes Cora en Peter