2Wereldcruise.reismee.nl

Laatste verslag uit Chili

Hallo allemaal het is vandaag 29 januari, tijd voor een verslagje.

Na Valpariso op 22 januari zijn we 400 miles naar het westen gevaren voor een bezoek aan Isla Robinso Crusoe, ja inderdaad van het boek, ik dacht dat het een fjord was waar we langs gingen maar het is een echt eiland waar Alexandro Selkirk model stond voor het welbekende boek. We kwamen daar na een tamelijk wilde nacht op zee, golven van 4 meter harde wind en regen, kom je daar in een baai, gladde zee beetje wolken die na een uur opentrekken, zo leuk, verwacht je eigenlijk niks van wonen 600 mensen komen wij met een kleine 1000, echt goed.

Gelopen langs de plaatselijke voetbalclub, het kerkhof waar je veel Duitse namen tegenkomt, omdat in het begin van de 1e Wereld Oorlog een Duits schip “de Dresden” zich hier heeft laten zinken nadat ze geen eten meer hadden en daar zijn gaan wonen. Stuk de berg op gelopen waar “Robinson”zal ik maar zeggen “woonde” heel anders dan je in je gedachten hebt als je het boek leest. Loop je langs dikke oude bomen denk je, heeft hij die ook gezien? Er was een soort berghut met een balkon, daar heerlijk in de zon Pisco Sour, ach het leven is goed!!!

Na weer een zee dag in zuidoostelijke richting terug naar het vaste land van Chili naar Puerto Montt, ligt aan het einde van het land soort schiereiland, de Pan American Highway houdt hier op, evenals de trein. Met 4 Nederlanders een minivan gehuurd en een tour naar Puerto Varas, een Duits dorp met een echt Duitse uitstraling, je zag soort vakwerkhuisjes, en Kuchen en Zimmer Frei, lachen!

Daarna naar de Cascade de Petrohue, zo dat klinkt mooi! Het was ook mooi maar 1 nadeel VLIEGEN, zo groot als hommels en steken als horzels, dus beetje paniek. Op de achtergrond zagen we de hele route de vulkaan Osorno en reden langs de rand van Lake Llanquihue, dus na de Cascade de vulkaan op tot de sneeuwgrens op 11.000 meter, daar geluncht, te gek. Terug naar de boot net op tijd voor de laatste tender om 16.30, scherp gereden door onze chauffeur.

Om 17.00 enroute naar het Darwin Channel dat is de Inside Passage, heading south heb je bakboord het vaste land en stuurboord allemaal kleine eilanden met hoge rotsen en bomen, wij hebben een hut aan bakboord of te wel portside overigens. We zijn hier doorgevaren op dinsdag 26 januari van 07.00 tot 09.00 daarna weer op de oceaan met wederom hoge golven en veel wind maar wel zonnig.

Woensdag soortgelijke doorvaart maar dan meer een fjord met aan de landkant de Amalia Glacier daar hebben we 2 uur voor de gletsjer liggen dobberen was wel mistig maar toch indrukwekkend. Het is nog maar 10 graden, maar wel heel mooi. Gelukkig hebben we een muts en shawl gekregen.

Donderdag 28 januari de laatste stad in Chili Punta Arenas, daar alleen in de stad gebleven want pinguĂŻn kolonies of nog meer sneeuwbergen hoefde even niet en uiteindelijk geland in Ushuaia Argentinie de meest zuidelijke stad ter wereld. Van hieruit gaan we richting Antarctica. Tot de South Shetland eilanden we gaan er niet aan land maar wel doorheen varen.

Zullen een tijdje uit de lucht zijn, waarschijnlijk tot 7 febr. In Buenos Aires.

Hoop iedereen is okay, Mar Plonia ook voor jou zit het erop bij de LVNL veel succes verder.

Groetjes Cora en Peter