2Wereldcruise.reismee.nl

Whohwwwwwwww

Hallo allemaal, het is vandaag 7 februari en we zijn weer op het vasteland en wel in Buenos Aires.

Terugkijkend hebben we dus Punta Arenas/Chili gedaan, werd al kouder veel wind en niet echt boeiend, wel Nutella gekocht. Daarna nog Ushuaia/Argentinië, nou daar waaide je helemaal uit je jas, maar wel zonnig, was best wat veranderd in de afgelopen 5 jaren. Enroute naar Antarctica, voor 3 dagen sightseeing bij het noordelijkste gedeelte gezien vanaf de “Noordpool”. Voor je daar bent moet de Drake Passage overgestoken worden, na onze ervaring 5 jaar geleden (windkracht 11 en 24 uur op de grond op een matras) keken we er niet echt naar uit, maar het was bijna windstil zon niks aan de hand.

31-1 dag 1, Kwamen langzaam in water waar grote ijsbergen lagen, strak blauwe lucht en zon wel harde wind. Na een paar ijsbergen, meer ijsbergen en nog meer ijsbergen. Zo mooi, we liepen de hele boot over, dek 4 dek 8 dek 6, van links naar rechts, de bemanning liep met warme chocola, erwtensoep, thee. Je kon ook nog meedoen aan een “Arctic duik” in het zwembad, water was wel warm maar als je eruit kwam, brrrrrr. Het uitzicht op de sneeuwvlakten, en de bergen en ijsschotsen is adembenemend vanaf deze hoogte. Zagen zeehonden op ijsschotsen voorbij schuiven, en een schots met ong. 10 pinguïns die naar boven waggelden. Foto’s ik weet niet hoeveel, het een is nog mooier dan het ander.

Stuk van Lemaire Channel gevaren, niet helemaal want de doorgang in het midden was gesperd door grote ijsblokken. Ijsblokken in alle maten, kleuren, ook het stuk onder water, soms groenig, dan weer blauw. We hadden bij Palmer Station 16 leden die daar werken aan boord genomen, die gaven een lezing over hun leven op zo’n station, toen ze teruggingen kregen ze vers fruit, en groente mee. Bij het diner met onze tafelgenoten een fles wijn genomen op de geweldige ervaring.

1-2 dag 2. Het is niet donker geweest vannacht, om 9 uur terwijl we koffie dronken, we waren op dat moment in Paradise Bay, dreven er ik weet niet hoeveel ijsschoten met pinguïns, voorbij zo enig, ze gleden, waggelden, liepen, schoven op hun buik, te gek. Ze waren ook in het water, sommigen druk druk druk, met zoeken naar eten en dan met grote snelle bogen terug naar hun jongen, anderen waren heel gezellig aan het stoeien, beetje op de buik, dan weer op hun rug zwemmend. Raak je niet over uitgepraat. Ook een paar walvissen, niet zo mooi met hun staart maar wel heel sierlijk met die grote ruggen, eentje kwam direct aan het raam van onze hut voorbij.

Het weer was inmiddels meer Arctisch zou ik zeggen bewolkt, beetje sneeuwtjes nul graden. Zagen een Argentijns station, en pinguïn-kolonies echt van heel dicht bij, met de verrekijker kon je zelfs de jonkies zien. Ook nu weer werden we op de open dekken zeer goed van koek en sopie voorzien. Bijna de hele dag buiten geweest, je wilt uiteindelijk niets missen. ’s Avonds formal, met als thema “Winterwonderland”de diningroom was prachtig in wit en zilver versierd.

2-2 dag 3, ja wat nu? er was van alles gepland, maar het was vreselijk weer, veel wind, koud, en er drijft natuurlijk heel veel ijs en het is niet de bedoeling dat je dat raakt met een schip als dit, dus best spectaculair als je ziet hoe de schotsen ontweken werden, je denkt n.l. soms dat het een witte golf is maar dat kan dus makkelijk een stuk ijs zijn. Wel heel leuk, het sneeuwde, er lag echt sneeuw op de dekken, en dat is natuurlijk voor de voornamelijk Indonesische bemanning iets bijzonders, ze hebben een sneeuwpop gemaakt, sneeuwballen gegooid, door de sneeuw liggen rollen zelfs. Wij hebben een “Arctic whisky”party gehouden met onze tafelgenoten. Vingers konden we bijna niet meer buigen, maar wel heel leuk.

De hele geplande route, en de alternatieve route zijn niet doorgegaan vanwege het weer, beetje binnen rondgehangen terwijl je buiten een zicht had van nog geen 100 meter, maar we kunnen zeggen we hebben 2 FANTASTISCHE dagen hebben gehad, en dat neemt niemand je meer af. Vanwege dat weer, er ligt hier een lagedrukgebied van 977 hpa, is het weer op weg naar de Falkland Eilanden behoorlijk wild, golven van 6 meter harde klappen, waarbij het struif op dek 8 uitkomt. Windkracht 9. (vannacht zelfs 11 uitschieters tot 80 knots) Dus geen Falklands.

Nog wat ijsinformatie, het is nu toch al een te lang stuk geworden. Wij hebben 2 experts aan boord gekregen in Ushuaia, een ice-captain, en een bioloog. De ice-captain, helpt de kapitein met navigeren in dit gebied, m.n. vanwege de ijscondities. De man is o.a. 6 jaar kapitein op een ijsbreker geweest. En de bioloog vertelde onderweg van alles over de dieren die er leven. Ook nog wel leuk, wij zijn hier rond Zuid-Amerika met 3 Holland America schepen, onderweg kwamen wij de Veendam tegen die ging naar Panama, kwam uit Antarctica, daar zaten die ice-captain en bioloog op, zij overnachtten in Ushuaia en kwamen bij ons, gaan er in Buenos Aires af, wachten een nachtje daar op de Prinsendam en gaan weer terug naar Ushuaia via Antarctica, grappig toch.

Hoop dat jullie een beetje idee krijgen van onze ervaring die heeeel erg bijzonder was, en dat iedereen goed en gezond is,

Liefs en groetjes Cora en Peter.

Lieve Wendy, en Henk gefeliciteerd met jullie verjaardag.

PS zijn 7,8 februari in Buenos Aires, 9 februari in Montevideo en dan weer onbereikbaar omdat we oversteken naar Afrika waar we 18 februari in Namibië aankomen.