2Wereldcruise.reismee.nl

Tafelberg

Hallootje ben ik weer, nu ons relaas van Zuid-Afrika.

Zondag 21 februari Kaapstad, lagen pal tegenover het Victoria&Alfred Waterfront, en dat is zo leuk en grappig, het is een en al terras, winkeltjes, met local art and craft, souveniers, en ook postkantoor, supermarkt etc. Schijnt dat het hier met het jaar verandert.

Wij zijn met een Hop on Hop off bus een toer gaan doen, het was prachtig weer maar het waaide enorm. De Tafelberg was niet te zien die lag de hele dag in de wolken. De toer was heel leuk, links en rechts uitgestapt o.a. op het strand, prachtig wit zand, door de wind een geweldig hoge branding, met prachtige golven. Heel warm, lekker koffie op de boulevard gedronken. Mooie stad, ligt prachtig in een kom, mooie bomen. Hebben nog de botanische tuin bekeken, en omdat het zondag was er veel lokale bevolking, 2 bruidsparen heel bruisend allemaal. ’s Avonds op de boot gegeten en afscheid genomen van onze Duitse tafelgenoten, waar we inmiddels heel leuk mee omgingen. Nog een wijnparty gehouden om de flessen te legen, gezellig we zullen ze missen.

Maandag 22 februari, vroeg op want we hadden de toer naar Robben Eiland geboekt en de eerste ferry om 9 uur was voor ons. Met zo’n Catamaran 10 km uit de kust. Daar opgevangen en in bussen naar de Extra Beveiligde Gevangenis, kregen een rondleiding van een ex-gevangene hij was 43 en had er van 1986 tot 1991 gezeten. Het regiem was toen al iets minder als in de tijd van Mandela. Hij vertelde boeiend. Daarna de cel van Mandela. En even onze versie, ze hebben het allemaal helemaal opgeknapt. De cellen zijn 2 kleuren grijs/groen geverfd, er staan helemaal geen authentieke dingen meer het is allemaal heel clean, praktisch geen foto’s, geen meubels of wat ook. Beetje teleurstellend, nog een toer over het eiland is best nog groot, wonen permanent mensen er is een school met 60 leerlingen, en nog even tijd om te shoppen. Ferry terug naar de stad, bleek waren wij de enige toer want de zee was te ruig. De Tafelberg was nu wel te zien, hing geen bewolking, maar het waaide nog harder dan gister, dus nu ging de kabelbaan niet! ’s Middags rondgebracht op het Waterfront, en gegeten bij de “Duitse”Paulaner tent, samen met Gunther en Helga, die nog 2 dagen in Kaapstad blijven voor hun terugkeer naar Duitsland.

Woensdag 24 februari Port Elizabeth, ja wat zal ik zeggen. Weinig tot niets aan, zijn eerst naar het strand geweest maar was bewolkt, daarna in de oude stad rondgelopen. City Hall, een piramide ter ere van de vrouw waarna deze stad genoemd is, ach je moet wat. Ze zijn wel aan het opknappen ter ere van het Voetbal gebeuren.

We hebben nog geen nieuwe tafelgenoten, dus zijn een beetje verloren aan een tafel van 6, er zijn veel mensen in Kaapstad weggegaan, maar er zijn ook een paar teruggekomen, die gaan er dan weer in HongKong af. Morgen Durban, en dan oversteken naar Mauritius en Reunion.

We houden contact,

Liefs en groetjes Cora en Peter